Program Wychowawczy Biblioteki
PROGRAM WYCHOWAWCZY BIBLIOTEKI
Program nawiązuje do misji i wizji szkoły, Statutu Zespołu szkół Zawodowych nr 2 im Leona Wyczółkowskiego w Rykach i Programu Wychowawczego Szkoły
Opiera się również na celach, jakie powinna realizować biblioteka zgodnie z manifestem bibliotek szkolnych z 1998 r. Misja biblioteki szkolnej polega na udostępnianiu książek i innych źródeł informacji, a także na świadczeniu usług, które ułatwiają wszystkim członkom społeczności szkolnej rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i efektywnego korzystania z informacji w różnych postaciach i za pośrednictwem różnych mediów.
Nawiązując do Programu Wychowawczego Szkoły opiera się o główny cel jakim jest osiągnięcie przez uczniów określonego zespołu cech oraz postaw, umożliwienie wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego a także społecznego.
W procesie wychowania należy użyć szacunku do tradycji narodowych, przygotowywać do życia w społeczeństwie, wyrabiać postawy twórcze i kreatywne. Ważnym elementem pracy biblioteki jest umożliwienie uczniom zdobywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do kontynuacji nauki, do dalszego samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie edukacyjnym. Nauczyciele bibliotekarze biorą czynny udział w działaniach wychowawczych. Tworząc program wychowawczy biblioteki szkolnej należy uwzględnić rolę bibliotekarza, który pełni funkcję wychowawczą oraz funkcję koordynatora edukacji samokształceniowej. Odwołując się do manifestu bibliotek szkolnych należy zwrócić uwagę na to, iż biblioteka ma kształtować wśród młodzieży umiejętność uczenia się przez całe życie, rozwijania wyobraźni, korzystania z dóbr kultury, przygotowania się do roli odpowiedzialnych ludzi funkcjonujących w społeczeństwie europejskim. Dzięki współpracy całej społeczności szkolnej należy tworzyć takie metody działalności wychowawczej, które zaspokoją potrzeby młodzieży.
I. MISJA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ.
Biblioteka pełni rolę szkolnego centrum edukacji i informacji.
II.WIZJA: ZADANIA NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA.
- gromadzenie, opracowanie, konserwacja i selekcja zbiorów,
- tworzenie i modernizacja warsztatu informacyjno-wyszukiwawczego biblioteki,
- udostępnianie zbiorów (do domu i na lekcję) oraz podejmowanie innych działań
na rzecz rozwijania zamiłowań i zainteresowań czytelniczych uczniów dbając
o ich indywidualizację,
- planowanie, organizowanie i przeprowadzanie zajęć z zakresu edukacji
czytelniczej i medialnej,
- doskonalenie warsztatu swojej pracy,
- umożliwienie czytelnikom korzystania ze zbiorów multimedialnych,
- dostosowanie biblioteki do nowoczesnych wzorców
III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW.
Nauczyciel-bibliotekarz jako:
- nauczyciel i wychowawca
- doradca
- animator kultury
- opiekun
IV. CELE PROGRAMU:
- kształtowanie kultury czytelniczej i wzbogacanie kultury humanistycznej,
- kształtowanie postaw moralnych, zdrowego stylu życia i systemu wartości
- wprowadzanie w technologię pracy umysłowej jako przygotowanie do kształcenia
ustawicznego
- uwrażliwienie na piękno literatury i sztuki,
Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania osobowości wychowanków, ich logicznego myślenia i twórczego wykorzystywania dostępnych danych, uczenia się, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, opanowania umiejętności dobrego komunikowania się, budowania pozytywnego obrazu własnego „ja", wspierania ucznia w odnajdywaniu swojego miejsca w grupie rówieśniczej i nawiązywania pozytywnych kontaktów z innymi osobami, budowaniu poczucia jego przynależności do rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i Europy przez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji. Realizacja proponowanego programu wychowawczego powinna być okazją do stworzenia możliwości odnalezienia się dla zagubionych w świecie wartości i pozyskania wskazówek do samowychowania, w dążeniu do stania się wartościowym człowiekiem, pełnym poczucia własnego bezpieczeństwa i własnej wartości oraz godności ludzkiej.
Cele ogólne |
Cele szczegółowe |
Formy realizacji |
Kształcenie postawy poszanowania siebie i drugiego człowieka |
Kształcenie szacunkudo osoby poprzez przykład własny nauczyciela bibliotekarza w relacjiz czytelnikiem. Uczenie tolerancji wobec odmiennych poglądów i liczenia się ze zdaniem innych. Uczenie postaw wdzięczności za doznane dobro poprzez nagradzanie postaw uczniów. |
- We wszystkich formach pracy indywidualnej i zbiorowej traktowanie osoby ucznia jako ważnej z szacunkiem i uwagą. Tworzenie miłej atmosfery i unikanie pośpiechu. -Stwarzanie uczniom możliwości prezentowania swoich poglądów i opinii. Wskazywanie na właściwe relacje między uczniami. - Nagrody, dyplomy, pochwały dla uczestników konkursów bibliotecznych oraz uczniów aktywnie pracujących na rzecz biblioteki i szkoły. |
Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie |
Wyrabianie postaw samorządności Wdrażanie do uczciwegoi rzetelnego wykonywania codziennych obowiązków i rozwijanie samodzielności oraz motywowanie uczniów do pracy nad sobą Wyrabianie w uczniach odpowiedzialności za wizerunek szkoły oraz odpowiedzialności za wspólne mienie Uczenie wychowania w oparciu o takie wartości, jak: wolność, równość, tolerancja, godność, poszanowanie prawa |
- Pełnienie przez uczniów funkcji łącznika klasowego. Realizacja zadań edukacji czytelniczej i medialnej z wykorzystaniem metod pracy grupowej. - Opieka nad Szkolnym Kołem Przyjaciół Biblioteki w kierunku a) modelowanie przez przykład własny nauczyciela bibliotekarza sumiennie wykonującego swoje obowiązki b) przygotowanie uczniów do samooceny swojej pracy, zachowania, wypełniania obowiązków, których się podejmują - Przestrzeganie regulaminu biblioteki i zasad korzystania z niej. - Przestrzeganie przez uczniów zasad życia szkolnego ujętego w Statucie Szkoły zasad zachowania w bibliotece ujętych regulaminem biblioteki szkolnej. - Pomoc nauczycieli wychowawców w egzekwowaniu zwrotów wypożyczonych materiałów bibliotecznych. - Popularyzowanie znajomości poszanowania prawa ( Praw Człowieka, Praw Dziecka, Prawa Szkolnego - Codzienne upowszechnianie znajomości prawa w czasie różnego rodzaju porad bibliotecznych. - Modelowanie postaw przez przykład nauczyciela bibliotekarza. - Zaangażowanie młodzieży w organizację wystaw, gazetek, konkursów oraz imprez promujących szkołę. |
Budowanie więzi wewnątrzszkolnej oraz tworzenie wspólnoty nauczyciela, uczniów i rodziców |
Wyrabianie w uczniach nawyku przestrzegania zasad kulturalnego zachowania się wobec nauczycieli, kolegów, koleżanek, uczniów, rodziców |
- Wypożyczanie zbiorów rodzicom i rodzeństwu uczniów - Współpraca z Radą Rodziców w celu pozyskania funduszy na nagrody, wzbogacanie zasobów bibliotecznych |
Stworzenie warunków sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi. |
Rozwijanie uzdolnień, zainteresowań uczniów, wyrabianie w nich przekonania o użyteczności zdobytej wiedzy orazodpowiedzialności za własne wykształcenie. Pomoc uczniom w wyborze własnej drogi życiowej |
- Tworzenie systemu zajęć pozalekcyjnych: praca w ramach Szkolnego Koła Przyjaciół Biblioteki. Rozwijanie samodzielności obowiązkowości i odpowiedzialności, wdrażanie do różnych prac w bibliotece: , włączanie zbiorów, kart, porządkowanie i konserwacja zbiorów - Rozwijanie zainteresowań czytelniczych ( rozmowy indywidualne, porady, - Budzenie wrażliwości na estetykę i porządek oraz dbanie o wspólne mienie szkolne ( regulamin biblioteki, zasady odpowiedzialności za wypożyczone zbiory) - Realizacja ścieżki czytelniczo- medialnej - Porady biblioteczne- udostępnienie informatorów, poradników, wyników rankingów, ofert. |
Kształcenie Twórczego i zaangażowanego stosunku do rzeczywistości |
Stymulowanie uczniów do samorozwoju, postaw aktywnych i pokonywania trudności |
- W ramach pracy indywidualnej z czytelnikiem eliminowanie zachowań wyręczających czytelnika z trudu poszukiwań informacyjnych - Udzielanie niezbędnej pomocy merytorycznej z zakresu korzystania z narzędzi informacyjnych biblioteki - Wdrażanie do samodzielnych poszukiwań w katalogach, bibliografiach - Realizowanie zajęć z edukacji czytelniczo- medialnej metodami aktywizującymi - Zaangażowanie uczniów ze Szkolnego Koła Przyjaciół Biblioteki przy organizowaniu wystaw tematycznych, konkursów, wyszukiwaniu materiałów, udostępnianiu zbiorów. - Dbałość o estetykę pomieszczenia |
Kształtowanie kultury czytelniczej i postrzeganie książki jako wartości |
Kształcenie gustów czytelniczych; Pobudzanie uczniów do aktywności czytelniczej; |
- Prowadzenie indywidualnych rozmów, refleksji o książkach i planów czytania - Indywidualne podejście do czytelników w zależności od stopnia zaangażowania czytelniczego. - Prowadzenie statystyk z zakresu czytelnictwa - Zapoznawanie się z biografią pisarzy, poetów i innych twórców kultury w związku z gromadzeniem i opracowywaniem materiałów do gazetek o tych osobach - Omawianie roli książki w życiu człowieka podczas zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej, a także w kontaktach indywidualnych. |
Kształcenie postawy patriotyzmu wobec "Małej Ojczyzny" |
Rozwijanie zainteresowań dziedzictwem kulturowym kraju, regionu i szkoły Kształcenie postaw szacunku dla dziedzictwa kulturowego kraju, regionu, szkoły. |
- Wzbogacenie zbiorów naszej biblioteki o nowe materiały dotyczące rocznic historyczno-kulturalnych oraz o tematyce regionalnej. - Wzbogacanie i utrwalanie materiałów ilustrujących dziedzictwo i tradycje szkoły. - Udział uczniów klas pierwszych w konkursie na temat patrona naszej szkoły (udostępnianie materiałów) |
Przeciwdziałanie patologii społecznej |
Uświadomienia uczniom zagrożeń ze strony współczesnych patologicznych zjawisk życia współczesnego (narkomanii, nikotynizmu, alkoholizmu i grup subkulturowych). Kształtowanie świadomości o możliwości uniknięcia uzależnień |
- Gromadzenie zbiorów (filmów, książek, broszur) z zakresu patologicznych zjawisk życia społecznego pod kątem sposobów ich zwalczania. - Tworzenie kartotek zagadnieniowych, teczek tematycznych zestawień bibliograficznych z tego zakresu, - Komputerowe opracowywanie tematycznych zestawień bibliograficznych na w/w. tematy. -Obserwacja zachowania uczniów w bibliotece i czytelni. - Współpraca z pedagogiem szkolnym. |
Ewaluacja programu
Sposoby, środki i wskaźniki ewaluacji:
§ Obserwacja zachowań ucznia
§ Ocena poziomu wiadomości i umiejętności uczniów biorących udział w konkursach
§ Ocena aktywności czytelniczej uczniów( statystyki, sprawozdania)
§ Ocena znajomości prawa szkolnego i najważniejszych dokumentów szkoły: Statut, WSO, Program Wychowawczy, regulaminy i procedury obowiązujące w szkole
§ Ocena przydatności gromadzonych zbiorów i narzędzi informacyjnych biblioteki
§ Ocena współpracy z nauczycielami i rodzicami (analiza wypożyczeń, frekwencja odwiedzin w bibliotece)
§ Ocena współpracy ze środowiskiem lokalnym
opracowała mgr Marzena Pośpiech
Program Wychowawczy Biblioteki zatwierdzono Uchwałą Rady Pedagogicznej
i wpisano do Szkolnego Zestawu Programów
Ryki, wrzesień 2009r.